تاریخ : بیست و چهارم 1 1394
نظر
افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت در سطح دنیا باعث شده است تا افراد بیشتری وارد عرصه دوران سالمندی گردیده و مشکلات جسمی و روانی خاص این دوران را تجربه نمایند . دوران پیری به علت ضعف و اختلال در حافظه ، از دست دادن شغل و بازنشستگی ، ترک فرزندان ، مرگ همسر و ابتلا به بیماری های مزمن از مهم ترین دوره های زندگی است که باعث اختلال در سلامت روان و ناامیدی از زندگی می گردد . در بین عوامل متعدد مؤثر بر این وضعیت، عوامل دینی و توجه به اعمال مذهبی نظیر نماز و عبادت و دعا نقش مهمی در حفظ تعادل روانی و امیدواری سالمندان دارد.

  انزوای اجتماعی ، افسردگی ، ناامیدی از زندگی و دیگر مشکلات جسمی ، روانی و اجتماعی از مسائل جدی بهداشتی سالمندان است. از طرفی بر اساس جهان بینی اسلامی، نماز به عنوان ذکر خداوند بوده و باعث آرامش دل ها می شود و نگرش های موجود در بر پا داری نماز مانند توحید و معاد نیز هر یک به نحوی در حفظ سلامت روحی و روانی و افزایش امید به زندگی و عزت نفس سالمندان مؤثر است.

  مطالعات انجام شده در فرهنگ ها و مذاهب مختلف، اکثر بیانگر تأثیرات مثبت عبادات، نماز و دعا بر میل به زندگی، احساس خوب بودن و شادی، کاهش اضطراب و تنش، اثر بخشی روان درمانی و تقویت سایر فرآیند های درمانی می باشند.

  همچنین پژوهش های دیگری حاکی از این است که عملکرد های مذهبی نظیر حضور در مکان های مذهبی، خواندن کتب مقدس مانند انجیل، تورات و قرآن و دیگر کتب مذهبی و شرکت در فعالیت های دینی با بهداشت روانی همبستگی مثبت دارد. بررسی های انجام شده در افراد مذهبی نشان می دهد عملکردهای مذهبی با پایین بودن میزان خودکشی ، مصرف الکل و مواد مخدر، طلاق، اضطراب و افسردگی همراه است.

  دربین شیوه های مقابله ای برای کاهش اثرات سالمندی، تقویت روحیه و اعتقادات مذهبی و شرکت آنان در مراسم مذهبی و انجام فرایض دینی مانند نماز نقش مهمی در پیشگیری از انزوا و افسردگی ، ایجاد آرامش روانی ، امیدواری و رضایت از زندگی در سالمندان را دارد که می توان با انجام مشاوره های روانی و مذهبی آنان را نسبت به زندگی امیدوار ساخته و سلامت روان آن ها را تأمین نمود.


موضوعات مرتبط:
الصلوه معراج المؤمن
X