تاریخ : دوازدهم 12 1393
نظر

رفع ناراحتی‌های پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از طریق نماز


فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ کُنْ مِنَ السَّاجِدینَ [۱]

برای دفع ناراحتی‌ آنان پروردگارت را تسبیح و حمدگو و از سجده کنندگان باش.

به عنوان دلداری و تقویت هر چه بیشتر روحیه‌ پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اضافه می‌کند ما می‌دانیم که سخنان آنها سینه تو را تنگ و ناراحت می‌سازد.


وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضیقُ صَدْرُکَ بِما یَقُولُون. [۲]

روح لطیف تو و قلب حساست، نمی‌تواند این همه بدگویی‌ و سخنان کفر آمیز را تحمل کند و به همین دلیل ناراحت می‌شوی.

ولی ناراحت مباش برای زدودن آثار سخنان زشت و ناهنجارشان به تسبیح پروردگارت بپرداز و در برابر ذات پاکش سجده کن « فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ کُنْ مِنَ السَّاجِدِین»

چرا که این تسبیح خداوند اولاً اثرات بد گفتار آنها را از دلهای مشتاقان می‌زداید و از آن گذشته به تو نیرو و توان می‌بخشد نور و صفا می‌دهد روشنایی و جلا می‌آفریند پیوندت را با خدا محکم می‌کند اراده‌ات را نیرومند می‌سازد و به تو قدرت تحمل بیشتر و جهاد پی‌گیرتر و قدم را سختتر می‌‌کند.

لذا در روایات از ابن عباس می‌خوانیم: هنگامی که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ غمگین به نماز برمی‌خاست (آثار این حزن و اندوه را در نماز از دل می‌شست.)

تأثیر توجه به خدا در قدرت روح

در زندگی انسان همیشه مشکلاتی بوده و هست و این طبیعت زندگی دنیا است و هر قدر انسان بزرگتر باشد این مشکلات بزرگتر است و از این رو می‌توان به عظمت مشکلاتی که پیامبر در آن دعوت بزرگش با آن روبرو بود پی برد.

ولی می‌بینیم خداوند به پیامبرش دستور می‌دهد که برای کسب نیرو و سعه‌ صدر بیشتر در برابر انبوه این مشکلات به تسبیح پروردگار و نیایش و سجده بر آستانش روی آورد این نشان می‌دهد که عبادت اثر عمیقی در تقویت روح و ایمان و اراده‌ آدمی دارد.

از روایات مختلف نیز استفاده می‌شود که پیشوایان بزرگ هنگامی که با بحرانها و مشکلات عظیم روبرو می‌شدند به در خانه‌ خدا می‌رفتند و در پرتو عبادتش آرامش و نیرو می‌یافتند.

─۩──۞──۩──╔

    ادامه مطلب 。✎

╝──۩──۞──۩──╚


موضوعات مرتبط:
الصلوه معراج المؤمن
X